Na tej strani predstavljamo zbrane informacije, ki bodo v pomoč staršem, ki se odločajo ali iščejo informacije o vpisu otroka v prilagojeni program z nižjim izobrazbenim standardom ali v posebni program vzgoje in izobraževanja.
Za vse informacije v zvezi s stanjem postopka usmerjanja, če je vaš otrok vanj že vključen, lahko dobite na pristojni območni enoti Zavoda za šolstvo oz. pri svetovalcu Zavoda za šolstvo, ki ureja postopek usmeritve za vašega otroka.
Za dodatne informacije o delovanju šole in za dogovor o ogledu šole vas vabimo, da nas kontaktirate preko epošte ali pokličete v svetovalno službo.
Programi, ki jih izvajamo
Prilagojeni izobraževalni programi vzgoje in izobraževanja z nižjim izobrazbenim standardom (NIS)
V prilagojene programe z nižjim izobrazbenim standardom se usmerjajo otroci z lažjimi motnjami v duševnem razvoju in otroci z avtističnimi motnjami. V primerjavi z vrstniki imajo kvalitativno drugačno kognitivno strukturo. Zaradi nižjih intelektualnih sposobnosti je omejena tudi njihova sposobnost reševanja problemov. Njihov socialni razvoj poteka tako kot pri vrstnikih, prehod iz ene v drugo fazo je počasnejši in včasih bolj zapleten, ker imajo slabše razvite socialne spretnosti, so manj kritični do drugih učencev in se nagibajo k nezrelemu presojanju socialnih situacij.
V primerjavi z vrstniki v rednem izobraževalnem programu ti učenci potrebujejo manj zahteven program, ki jim ne omogoča pridobitve enakovrednega izobrazbenega standarda. Po končanem osnovnošolskem prilagojenem programu z NIS se otroci s posebnimi potrebami lahko vpišejo v osmi razred programa osnovne šole za odrasle in v programe nižjega poklicnega izobraževanja.
Posebni program vzgoje in izobraževanja (PPVI)
V posebni program vzgoje in izobraževanja se usmerjajo učenci z zmerno, težjo in težko motnjo v duševnem razvoju ter otroci z avtističnimi motnjami. Ti učenci vse življenje potrebujejo različne stopnje pomoči, saj motnja v duševnem razvoju traja od rojstva do smrti. Zaradi znižanih intelektualnih sposobnosti niso ti učenci z zmerno, težjo in težko motnjo v duševnem razvoju nikoli popolnoma samostojni. Program spodbuja otrokov razvoj na zaznavnem, gibalnem, čustvenem, miselnem, govornem in socialnem področju, navaja na skrb za zdravje in samostojno življenje, omogoča pridobivanje osnovnega znanja in spretnosti ter navaja na čim bolj aktivno, delno samostojno vključevanje v okolje.
Posebni program se deli na tri dele:
- obvezni del, ki traja 9 let in vključuje tri stopnje (prvo, drugo, tretjo);
- nadaljevalni (neobvezni) del, ki traja 3 leta in vključuje četrto stopnjo;
- nadaljevalni (neobvezni) del, ki traja 8 let (raven Učenje za življenje in delo) ter vključuje peto in šesto stopnjo.
Postopek vpisa v prilagojeni program z NIS
Postopek pridobitve odločbe o usmeritvi v prilagojeni izobraževalni program z nižjim izobrazbenim standardom (NIS) je v Sloveniji urejen z Zakonom o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP-1). Sestavljen je iz več korakov:
1. Pobuda za usmeritev
Zahtevo za uvedbo postopka usmerjanja lahko podajo:
- Starši ali zakoniti zastopniki otroka.
- Vrtec, šola, zdravstveni delavci ali drugi strokovnjaki.
Pobuda se naslovi na Center za zgodnjo obravnavo (v primeru predšolskega otroka) ali Zavod Republike Slovenije za šolstvo (ZRSŠ).
2. Zbiranje dokumentacije
Za obravnavo je potrebna naslednja dokumentacija:
- medicinska dokumentacija (npr. izvidi razvojne ambulante, psihologa, logopeda, nevrologa ali druge ustrezne specialistične dokumentacije),
- pedagoška dokumentacija (zapisniki o spremljanju otroka v vrtcu/šoli, poročila o dodatni strokovni pomoči ali prilagoditvah),
- po potrebi druge strokovne ocene (npr. socialni delavec, specialni pedagog).
3. Strokovna obravnava
ZRSŠ imenuje strokovno komisijo, ki obravnava otroka. Komisijo sestavljajo:
- Specialist za določeno področje otrokove motnje (npr. defektolog, specialni pedagog),
- Psiholog ali svetovalec,
- Drug ustrezen strokovnjak glede na otrokove potrebe.
Ocenjevanje otroka vključuje pregled dokumentacije, pogovor s starši in po potrebi z otrokom, izvedbo diagnostičnih postopkov (če je potrebno).
4. Priprava strokovnega mnenja
Komisija izdela strokovno mnenje, ki vključuje:
- opis otrokovih posebnih potreb,
- priporočila za usmeritev,
- predlog prilagoditev (npr. dodatna strokovna pomoč, prilagoditve učnega načrta).
Strokovno mnenje se pošlje staršem in pristojnemu organu.
5. Izdaja odločbe o usmeritvi
Na podlagi strokovnega mnenja ZRSŠ izda odločbo o usmeritvi. V njej so določene:
- vrsta in obseg pomoči (npr. dodatna strokovna pomoč, prilagoditve v ocenjevanju),
- program, v katerega se otrok usmerja (npr. NIS),
- prugi ukrepi, če so potrebni.
6. Uveljavitev odločbe
Odločba postane pravnomočna z dnem vročitve staršem.
Šola na podlagi odločbe pripravi individualiziran program (IP), ki vključuje konkretne prilagoditve in oblike podpore.
7. Možnost pritožbe
Če se starši z odločbo ne strinjajo, imajo pravico vložiti pritožbo pri Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje.
8. Redno spremljanje
Odločba se lahko pregleduje in prilagaja, običajno na določene časovne intervale ali ob spremembi otrokovih potreb.
Časovni okvir
Celoten postopek usmeritve lahko traja od nekaj mesecev do pol leta, odvisno od kompleksnosti primera in razpoložljivosti strokovnjakov. V primeru, da bi se otrok vključil v prilagojeni program z NIS v prihodnjem šolskem letu, je potrebno zahtevo za usmeritev vložiti najkasneje do konca januarja tekočega leta.
Postopek usmeritve v posebni program vzgoje in izobraževanja (PPVI) je v Sloveniji v osnovi podoben postopku usmeritve v prilagojen izobraževalni program z nižjim izobrazbenim standardom (NIS), vendar obstajajo nekatere specifičnosti. Te razlike so posledica značilnosti PPVI, ki je namenjen otrokom z zmerno, težjo in težko motnjo v duševnem razvoju ter otrokom z več motnjami.
Posebnosti postopka usmeritve v PPVI
1. Pobuda za usmeritev
- Pobudo lahko, kot pri NIS, podajo starši, vrtec, šola, zdravstveni delavci ali drugi strokovnjaki.
- Pogosteje je pobuda podana že v zgodnjem otroštvu, pogosto že ob vključitvi v razvojni vrtec ali po koncu zgodnje obravnave.
2. Zahtevana dokumentacija
Dokumentacija je podobna kot pri usmeritvi v NIS, vendar mora praviloma vsebovati:
- Podrobne izvide medicinskih specialistov, kot so nevrolog, klinični psiholog, razvojni pediater, logoped ali drugi specialisti, ki opredeljujejo stopnjo in naravo motnje v duševnem razvoju ali kombinirane motnje.
- Dokazila o stopnji razvitosti funkcionalnih in prilagoditvenih spretnosti (npr. poročila o socialnih, komunikacijskih in kognitivnih zmožnostih).
- Oceno otrokovega funkcioniranja v trenutnem okolju (npr. vrtec, razvojni oddelek).
3. Strokovna komisija
- Komisija, imenovana s strani Zavoda Republike Slovenije za šolstvo (ZRSŠ), je sestavljena iz strokovnjakov za motnje, ki so prisotne pri otroku.
- Pri usmeritvi v PPVI komisija še bolj podrobno ocenjuje:
- stopnjo otrokovega duševnega razvoja,
- prilagoditvene spretnosti (npr. samostojnost, socialne interakcije),
- potrebo po dodatni podpori (npr. fizioterapija, delovna terapija).
4. Strokovno mnenje
- Strokovno mnenje mora jasno opredeliti, da otrok zaradi svojih posebnih potreb ne more biti uspešen v rednih ali prilagojenih izobraževalnih programih (NIS ali drug prilagojen program) ter da je PPVI najprimernejša oblika izobraževanja.
- Predlagane so tudi dodatne storitve (npr. fizioterapija, logopedska obravnava) in specifične prilagoditve (npr. alternativni načini komunikacije).
5. Odločba o usmeritvi
- Odločba določa vključitev v posebni program vzgoje in izobraževanja ter opredeljuje:
- lokacijo izvajanja programa (pred izdajo odločbe se praviloma dogovori glede ustanove, kamor bo vključen otrok),
- dodatne storitve (npr. individualna obravnava pri logopedu),
- obseg spremljevalca ali druge pomoči (če je potrebno).
6. Posebnosti programa PPVI
- PPVI ni strukturiran v klasične razrede in predmete, temveč temelji na individualiziranem programu (IP), ki je popolnoma prilagojen zmožnostim otroka.
- Cilji so usmerjeni v razvijanje osnovnih življenjskih veščin, prilagoditvenih spretnosti in socializacije.
7. Redno spremljanje
- Odločba se pregleduje na določenih časovnih intervalih, običajno vsakih 5 let, razen če starši ali strokovnjaki predlagajo pregled zaradi spremembe potreb.
Ključna razlika med NIS in PPVI:
- NIS: Program ima učne cilje z znižanimi izobraževalnimi standardi in vključuje pridobitev formalne izobrazbe.
- PPVI: Program je neformalni, osredotočen na funkcionalne in življenjske veščine, brez formalne izobrazbe ob zaključku.